گروه آموزشی معارف اسلامی

استان چهارمحال وبختیاری

گروه آموزشی معارف اسلامی

استان چهارمحال وبختیاری

سوالات دین و زندگی ‍سال دوازدهم

گروه آموزشی معارف استان چهارمحال و بختیاری | دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۹ ب.ظ

سوالات دین و زندگی ‍‍‍‍‍ ‍دوازدهم

 

«سؤالات درس دهم»

فرم الف: سؤالات «پیام آیات و روایات»

«استان تجمیع»

1)    در آیۀ «... مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ ...» به کدام معیار تمدن اسلامی اشاره شده است؟

 

2)    کدام عبارت بیان‌گر معیار حاکمیت ولایت الهی به‌جای حکومت طاغوتیان است؟

الف) «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ و ...»

ب) «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏ ...»

 

3)    آیۀ «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً ...» به کدام یک از معیارهای تمدن اسلامی اشاره دارد؟

 

4)    آیۀ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ ...» به کدام یک از معیار های تمدن اسلامی اشاره دارد؟

 

5)    آیه شریفه‌ی «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» به کدام بک از معیار های تمدن اسلامی اشاره می‌کند؟

 

6)    با توجه به آیه شریفه‌ی «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» هدف از ارسال رسولان را بنویسید؟

 

7)    با توجه به آیه شریفه‌ی «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» هدف از زوجیت میان زن و مرد چیست و چگونه میسر می‌شود؟

 

8)    عمل به آیه شریفه‌ی «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» در جوامع اسلامی چه آثاری به دنبال خواهد داشت؟

 

9)    آیه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» چه نگرشی درباره زن و خانواده در اسلام به دست می‌دهد؟

 

10)     آیۀ شریفه: «محمدٌ رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» برای مسلمانان چه نگرشی در روابط بین ملت‌ها را ترسیم می‌نماید؟

 

11)     پیام آیۀ شریفه «من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحاً ...» را در رابطه با معیارهای تمدن اسلامی بنویسید.

 

 

12)     با توجه به آیه شریفه «ربنا آتنا فی الدنیا و فی الاخره حسنه ...» بنویسید چرا قرآن هم به دنیا و هم به آخرت توجه دارد؟

 

13)     از آیه «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون انما یتذکر اولوا الالباب» چه نکاتی می‌توان استنتاج کرد؟

 

 

14)     آیه «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون» دربردارنده چه نکاتی می‌باشد؟

 

15)     توجه به آیه «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» یکی از دلایل تشکیل حکومت اسلامی و پذیرش ولایت الهی کدام است؟

 

 

16)     هدف پیامبر از بیان این حدیث «طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است» چیست؟

17)    

 

18)     «مُحَمَدٌ رَسولُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِداءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»، اگر به این آیه در جوامع اسلامی عمل شود، چه آثاری به دنبال خواهد داشت؟

 

19)  با توجه به آیه «... من امن بالله والیوم الآخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لاهم یحزنون» بگویید

 

 

20)     با توجه به آیه‌ی شریفه «یا أَیُّها الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعوا الرَّسُولَ وَ أُولی الأَمرِ مِنکُم» به سؤال‌های زیر پاسخ دهید.

 

الف) فرمان خداوند به اطاعت از خدا و رسول، خطاب به چه کسانی است؟

ب) در راستای اطاعت از خدا، تبعیت از چه کسانی لازم است؟

 

21)     با توجه به آیه‌ی شریفه «قُل هَل یَستَوی الَّذینَ یَعلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعلَمُون إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولوا الأَلباب»

الف ) برابر نبودن کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند در بیان قرآن کریم تنها برای چه کسانی تذکر است؟

ب ) این آیه به کدام معیار از تمدن مورد نظر اسلام اشاره دارد؟

 

22)     به فرموده رسول خدا (ص): «برترین جهاد، سخن حقی است که انسان در مقابل سلطانی ستمگر به زبان آورد»؛ این حدیث بیانگر کدام معیار تمدن اسلامی است؟

 

23)     آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» فلسفه نبوت را چه امری می‌داند و چه ابزارهایی را لازمه وصول به آن می‌شمارد؟

 

 

24)     با عنایت به آیه شریفه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» روابط حاکم بین قبائل و ملت‌ها بر چه اساسی باید استوار باشد؟

 

25)     آیه «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» استقرار در زمره‌ی خردمندان درگرو چیست؟

26)     اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد و آغازگر رسالت وی بود در چه مورد بود؟ و به کدام یک از معیارهای اسلامی اشاره دارد؟

 

27)     حدیث پیامبر اکرم (ص) «ای مردم بگویید «معبودی جز الله نیست تا رستگار شوید»» به کدام یک از معیارهای تمدن اسلامی اشاره دارد؟

 

 

28)     آیه «قُل هَل یَستَوی الَّذینَ یَعلَمونَ وَ الَّذین لا یَعلَمونَ اِنَّما یَتَذَکَّرُ اُولُوا الاَلبابِ» دربردارنده چه پیامی است؟

 

29)     از حدیث شریف پیامبر اکرم (ص): «برترین جهاد، سخن حقی است که انسان‌ها در مقابل سلطانی ستمگر بر زبان آورند.» چه پیام مهمی را می‌توان دریافت؟

 

30)     برای آیه «یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوا الرسول واولی الامر منکم» دو پیام ذکر کنید.

31)     در مورد مفهوم کلمه «موده» در آیه «وجعل بینکم موده و رحمه» دو پیام بنویسید.

 

32)     برداشت خود از حدیث «طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است» در دو نکته بیان کنید.

 

 

33)     برداشت از مفهوم کلمات «انفسکم» و «لتسکنوا» در آیه «ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها» را بیان دارید.

 

34)     دو پیام برای آیه «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون» بیان دارید.



----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

«سؤالات درس دهم»

فرم ب: سؤالات «کامل کردنی (جای‌خالی)»

«استان تجمیع»

جملات زیر را با کلمات مناسب تکمیل کنید:

1)     جبهۀ حق جبهۀ ............................،  ............................ و صالحان است.  (یکتاپرستان - عدالت خواهان)

2)     دو اصل اساسی ............................ و  ............................ اولین معیارهای تمدن اسلامی به‌حساب می‌آیند.  (توحید محوری -معاد باوری)

3)     احیای  ............................ و  ............................ از عناصر اصلی برنامۀ ارتقای جایگاه خانواده توسط پیامبر اکرم (ص) بود. (منزلت زن - ارزش‌های اصیل او)

4)     از نظر قرآن کریم، در مال نمازگزاران برای ............................ و  ............................ حق معینی هست. (محرومان - فقیران)

5)     با گرویدن مردم به اسلام، زن منزلت انسانی خود را کسب کرد و ............................ به دست آورد. (استقلال مالی)

6)     گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند تغییر در............................ و تحول بنیادین در............................ مردم بود.

7)     (نگرش - شیوه زندگی فردی و اجتماعی)

8)     رسول خدا با گفتار و رفتار خویش انقلابی عظیم در جایگاه ............................ و ............................ پدید آورد. (خانواده - زن)

9)     اولین آیاتی که بر رسول خدا نازل شد و آغازگر رسالت وی بود درباره ............................ و ............................ بود. (دانش- آموختن)

10)پیامبر (ص) از هر فرصتی برای برقراری  ............................ در جامعه کمال استفاده را می‌نمود. (فرهنگ برابری و مساوات)

11)نمازگزاران در مال خود برای محرومان و ............................ قرار داده‌اند. (حق معینی)

12)رسول خدا (ص) با  ............................ و ............................ خویش انقلابی عظیم در جایگاه خانواده و زن پدید آورد. (گفتار -رفتار)

13)تشویق‌های دائمی رسول خدا (ص) به علم‌آموزی  ............................ را شکست. (سد جاهلیت و خرافه گرایی)

14)اولین آیاتی که آغازگر رسالت پیامبر (ص) بود، دربارۀ ............................ و............................ بود. (دانش - آموختن)

15)

 

16)رسول خدا (ص) برانگیخته شد تا نظام اجتماعی بر پایه  ............................ استوار گردد. (قوانین و دستورات الهی)

17)از اقدامات مهم رسول خدا (ص) ایجاد نگرشی جدید در جامعه بود که موجب ............................ شد. (تحول در روابط بین ملت‌ها)

18)رسول اکرم (ص) از همان ابتدای دعوت، مردم را به ............................ دعوت کرد. (یکتاپرستی)

19)پیامبر از هر فرصتی برای رفع ............................ حاکم بر نظام جاهلی و برقراری فرهنگ ............................ در جامعه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد. (تبعیض‌های طبقاتی - برابری و مساوات)

20)پیامبر اکرم جامعه‌ای را آغاز کرد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به‌سوی زندگی مبتنی بر ............................ و ............................ سوق دهد. (تفکر -علم)

21)رسول خدا (ص) در کنار دعوت به ............................، اُفق نگاه انسان‌ها را از محدوده زندگی دنیایی فراتر برد و آنان را با زندگی در ............................ آشنا کرد.         (توحید-  آخرت)

22)جبهه ............................،  جبهه یکتاپرستان عدالت خواهان و صالحان است.  جبهه ............................،   جبهه مشرکان، کافران، ستمگران و مُفسدان است.            (حق -   باطل)

23)قبل از اسلام، رؤسای قبایل معمولاً روابط خود با دیگران را بر اساس منافع ............................ تنظیم می‌کردند.

24)(مادّی)

25)قرآن کریم در آنجا که می‌خواهد ............................ دین را معرفی کند از کسانی یاد می‌کند که یتیمان را از خود می‌رانند و دیگران را به اطعام ............................ تشویق نمی‌نمایند.     (تکذیب کنندگان - مساکین)

26)با گرویدن مردم به اسلام حضور زن در جامعه با ............................ توأم شد. (عفاف)

27)ازجمله برنامه‌های یک  انسان مسلمان مشارکت و تلاش او در ایجاد جامعه‌ای  بر اساس ............................ است. (قسط و عدل)

28)از عناصر اصلی برنامه پیامبر (ص) برای ارتقای جایگاه خانواده ............................ و ............................ زن بود. (احیای منزلت - ارزش‌های اصیل)

29)شکسته شدن سد جاهلیت و خرافه گرایی و مشتاق علم شدنِ یکی از جاهل‌ترین جوامع نتیجه‌ی ............................ و ............................ بود. (دعوت مکرر قرآن به خردورزی - تشویق‌های رسول خدا به علم‌آموزی)

30)رسول خدا (ص) جامعه‌ای بنا نمود که مردم در عین توجه به رستگاری اخروی به‌عنوان ............................ برای رشد و تعالی زندگیِ ............................ خود تلاش کنند. (هدف اصلی - دنیوی)

31)

 

32)رسول خدا با ............................ و ............................ خویش انقلابی عظیم در جایگاه خانواده و زن پدید آورد. (گفتار - رفتار)

33)رسول خدا (ص) نه‌تنها همه را دعوت به علم‌آموزی کرد، بلکه آموختن علم را برای مردم ............................ دانست. (واجب)

34)رسول خدا (ص) به رسالت برانگیخته شده بود تا جامعه‌ای بنا نهد که در آن جامعه، به‌جای حکومت ستمگران و طاغوتیان، ............................ حاکمیت داشته باشد و نظام اجتماعی بر پایه ............................ استوار گردد. (ولایت الهی، قوانین و دستورات الهی)

35)از مهم‌ترین اهداف پیامبر اکرم (ص) برپایی جامعه‌ای  ............................ بود. (عدالت محور)

.....................................................................................................................................................................................................

 

«سؤالات درس دهم»

فرم ج: سؤالات «کوتاه‌پاسخ»

«استان تجمیع»

به سؤالات زیر پاسخ کوتاه دهید:

1) دو مورد از معیارهای تمدن اسلامی را نام ببرید.

2) گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند چه عواملی بود؟

3) تکذیب کنندگان دین از نظر قرآن چه کسانی هستند؟

4) اولین آیات نازل‌شده بر رسول خدا (ص) دربارۀ چه بود؟

5) چه عواملی در اسلام سد جاهلیت و خرافه گرایی را شکست؟

6) رسول خدا از ابتدای دعوت خود شرط رستگاری را به مردم چه چیزی اعلام کرد؟

7) عدم انحصار نعمت‌ها و ثروت‌های زمین به گروه محدود بیان‌کننده کدام معیار تمدن اسلامی است؟

8) گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند چیست؟

9) تشویق‌های دائمی رسول خدا (ص) به علم و خردورزی چه نتیجه‌ای را به همراه داشت؟

10) تشکیل حکومت اسلامی در راستای ولایت ظاهری رسول خدا سبب ظهور کدام‌یک از معیارهای تمدن متعالی اسلام شد؟

11) یکی از ویژگی‌های نمازگزاران در قرآن کریم در ارتباط با معیارهای تمدن اسلامی کدام است؟

12) چه دلایلی سبب شکستن سد جهل و خرافه‌پرستی در جامعه عربستان شد؟

13) کدام معیار تمدن اسلامی سبب ایجاد نگرش جدید در روابط بین ملت‌ها گردید؟

14) چرا باید معیارهای تمدن اسلام را بشناسیم؟

15) کدام معیار تمدن اسلامی افق نگاه انسان‌ها را از محدوده دنیا فراتر برد؟

16) مقصود از حاکمیت ولایت الهی چیست؟

17) مقصود از برپایی جامعه‌ای عدالت محور چیست؟ (ذکر دو مورد)

18)  ملاک برقراری روابط بین ملت‌ها قبل از اسلام به چه نحو بود و بعد از اسلام چه تغییراتی کرد؟

19) قرآن کریم تفسیر عدالت‌طلبی را در رفتار تکذیب کنندگان دین چگونه مطرح می‌نماید؟

20) تشکیل حکومت اسلامی و پذیرش ولایت الهی مربوط به کدام‌یک از معیارهای تمدن اسلامی است؟

21) از نظر رسول خدا (ص) دو جبهه‌ای که همواره در مقابل یکدیگر قرار دارند، کدم‌اند؟

22) از عناصر اصلی برنامه رسول خدا (ص) برای ارتقای جایگاه خانواده به‌عنوان کانون رشد و تربیت انسان‌ها و مانع اصلی فساد و تباهی چه بود؟

23) قرآن کریم در آنجا که اوصاف نمازگزاران را بیان می‌کند، به چه ویژگی آن‌ها اشاره می‌کند؟

24) قرآن کریم چه کسانی را به‌عنوان تکذیب کنندگان دین معرفی می‌کند؟

25) از بین بردن آداب جاهلی توسط اسلام اشاره به کدام معیار تمدن اسلامی دارد؟

26) رفتار پیامبر و بیانات قران برای ایجاد فضایی که فاصله طبقاتی و فقر زشت شمرده شود و مساوات وسط ارزشمند باشد بیانگر کدام معیار تمدن اسلامی است؟

27) اینکه پیامبر اسلام افق نگاه انسان‌ها را محدود ه زندگی دنیایی فراتر بود کدام معیار اسلامی استخراج می‌شود؟

28) کدام‌یک از معیارهای تمدن اسلامی باعث حفظ ماندن جامعه از بی‌بندوباری و فساد شد؟

29) دو مورد از معیارهای تمدن اسلامی را نام ببرید.

30) خداوند در قرآن کریم ویژگی‌های نمازگزاران و تکذیب کنندگان را چگونه بیان می‌کند؟

31) دو مورد از عقاید خرافی زمان جاهلیت را بنویسید.

32) چرا بعد از اسلام استفاده ابزاری از زن لغو شد؟

33) اولین موضوعی که محور رسالت پیامبر قرار گرفت؟

34) جایگاه زن در جامعه قبل از اسلام و بعد از اسلام چگونه بود؟

35) هدف از برپایی جامعه عدالت محور توسط پیامبر اسلام چه بود؟

36) قرآن کریم چه اوصافی را برای نمازگزاران در راستای برقراری عدالت بیان می‌کند؟

37) مبنای تنظیم روابط و تدوین قوانین اجتماعی اسلام چیست؟

38) کدام اقدام پیامبر (ص) موجب تحول در روابط بین ملت‌ها گردید؟

39) ویژگی‌های جبهه حق و جبهه باطل را بنویسید؟

...............................................................................................................................................

 

«سؤالات درس دهم»

فرم د: سؤالات «صحیح و غلط (ص/غ)»

«تجمیع»

درست یا نادرست بودن گزاره‌های زیر را با (ص/غ) مشخص کنید:

1) رستگاری اخروی و نیز تلاش برای زندگی دنیوی، هدف اصلی زندگی مسلمانان است. (غ)

2) توجه به اصل عدالت محوری یکی از معیارهای تمدن اسلامی به شمار می‌رود. (ص)

3) توجه به محوریت خانواده به‌عنوان یکی از معیارهای تمدن اسلامی با احیای منزلت زن ممکن می‌شود. (ص)

4) زندگی مردم عربستان در عصر قبل از اسلام سرشار از خرافات و جهل بود. (ص)

5) نزول تدریجی آیات قرآن کریم سد جاهلیت و خرافه گرایی را شکست. (غ)

6) رسول اکرم (ص) رسالت خود را در جامعه‌ای آغاز کرد که نشانه‌های بسیار اندکی از علم و تعقل در آن یافت می‌شد. (ص)

7) رسول خدا مبعوث شد تا آداب جاهلی را نابود و مردم را به‌سوی زندگی مبتنی بر تفکر و تعقل سوق دهد. (ص)

8) با گرویدن مردم به اسلام زن منزلت اجتماعی خود را کسب کرد اما استقلال مالی نداشت. (غ)

9) رسول اکرم (ص) در کنار دعوت به علم و تعقل، افق زندگی انسان‌ها را از محدوده زندگی دنیایی فراتر برد. (ص)

10) توجه به رستگاری اخروی در عین استفاده از نعمت‌ها و زیبایی‌های جهان آفرینش بیان‌کننده اعتدال‌گرایی در زندگی از معیارهای تمدن اسلامی است. (ص)

11) رسول خدا (ص) با ایجاد نگرشی جدید در جامعه که موجب تحول در روابط بین ملت‌ها گردید، صف‌بندی‌ها و جبهه‌گیری‌ها را تأیید کرد. (ص)

12) قرآن کریم یکی از اوصاف نمازگزاران را چنین بیان می‌کند که «آنان در مال خود برای محرومان و فقیران حق معینی قرار داده‌اند». (ص)

13) خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس از دایرۀ ولایت الهی خارج نشدند. (غ)

14) رسول خدا (ص) طلب علم را برای همه واجب نمود. (ص)

15) با گرویدن مردم به اسلام، خانواده کانون رشد فضایل اخلاقی گردید. (ص)

16) در تمدن اسلامی همۀ انسان‌ها باید بهره‌مندی یکسانی از ثروت‌های زمین داشته باشند. (غ)

17) تحولی بنیادین در شیوۀ زندگی فردی و اجتماعی مردم، حاصل گذر از عصر جاهلیت به اسلام بود. (غ)

18) یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبر اکرم (ص) برپایی جامعه‌ای عدالت محور بود. (ص)

19) رسول خدا (ص) رسالت خود را از مدینه آغاز کرد و به کمک یاران پایه‌های یک جامعه دینی را بنا نهاد. (ص)

20) یکی از ویژگی‌های فرهنگ علمی دوره‌ی اسلامی منحصر بودن تحصیل علم به طبقه یا قشر خاص است. (غ)

21) با گرویدن مردم به اسلام زن منزلت انسانی خود را کسب کرد و استقلال مالی به دست آورد. (ص)

22) اولین معیار تمدن اسلامی «ولایت‌پذیری » است. (غ)

23) یکی از جنبه‌های عدالت‌خواهی رسول خدا (ص) مبارزه با خرافه گرایی بود. (غ)

24) قرآن کریم یکی از اوصاف نمازگزاران، قرار دادن حق معینی از مال خود برای یتیمان بیان می‌کند. (ص)

25) یکی از دلایل تشکیل حکومت اسلامی برپایی نظام اجتماعی بر اساس ولایت الهی بود. (ص)

26) بیانات قرآن کریم و رفتار رسول خدا (ص) سبب شد فاصله طبقاتی و فقر و بی‌توجهی به محرومان زشت شمرده شود و مساوات و قسط، ارزشی والا پیدا کند. (ص)

27) رسول خدا (ص) دعوت خود را در جامعه‌ای آغاز کرد که نشانه‌های بسیاری از تعقل و تفکر و دانایی در آن یافت می‌شد. (غ)

28) خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس حکومت اسلامی را از دایره ولایت الهی خارج کردند و بر اساس امیال خود حکومت می‌کردند. (ص)

29) پیش از ظهور اسلام، رؤسای قبایل روابط خود با دیگران را بر اساس جبهه حق و باطل تنظیم می‌کردند. (غ)

30) قبل از اسلام زنان همچون مردان حق مالکیت داشتند. (غ)

31) فراهم کردن امکان رشد برای تمام انسان‌ها در جامعه توسط اسلام بیانگر هدف پیامبر بر پایه جامعه‌ای عدالت محور است. (ص)

32) دعوت مکرر قران به خردورزی و تشویق دائمی پیامبر به علم‌آموزی سد خرافه گرایی را شکست (ص)

33) مسلمانان باید میان خود پیوند برادری برقرار کنند و با ظالمان و مفسدان مبارزه نمایند. (ص)

34) عدالت‌گستری دلیل تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر بود. (ص)

35) به فرموده رسول خدا (ص) «طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی مستحب است ». (غ)

36) رسول خدا در کنار دعوت به توحید، با اصل معاد، افق نگاه انسان‌ها را از محدوده زندگی دنیایی فراتر برد. (ص)

37) اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد و آغازگر رسالت وی بود درباره توحید و معاد بود. (غ)

38) رشد و تعالی زندگی دنیوی انسان‌ها هدف اصلی جامعه متمدن اسلامی است. (غ)

39) از دیدگاه پیامبر طلب علم و دانش بر هر مردی واجب است. (ص)

40) آیه «وَمِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ » به توجه اسلام به دنیا و آخرت، اشاره دارد. (ص)

41) نیاکان ما در جهان اسلام توانستند علوم و دانش بشری را از چند شاخه محدود به پانصد شاخه برسانند. (ص)

42) یکی از ویژگی‌های فرهنگ علمی دوره اسلامی منحصر بودن تحصیل علم به طبقه یا قشر خاص بود. (غ)

43) در جامعه‌ای عدالت محور امکان رشد برای همه انسان‌ها فراهم است. (ص)

44) در جبهه حق یکتاپرستان و عدالت خواهان و صالحان حضور دارند. (ص)

45) دعوت به تفکر، تعقل و خردورزی در همه جای قرآن کریم یافت می‌شود. (ص)

46) پیامبر (ص) با گفتار و رفتار خویش انقلابی عظیم در جایگاه خانواده و زن پدید آورد. (ص)


................................................................................................................................................


 

«سؤالات درس دهم»

فرم و: سؤالات «کشف ارتباط»

«استان تجمیع»

کدام‌یک از گزینه‌های ستون «ب» به گزینه‌های ستون «الف» مربوط است؟ (در ستون «ب» دو مورد اضافی است)

«الف» {سؤالات}

«ب» {پاسخ‌ها}

1) حاکمیت ولایت الهی

2) از مهم‌ترین اهداف پیامبر اکرم (ص)

3) از عوامل برقراری دوستی و مودّت در خانواده

4) توجه توأمان به زندگی دنیوی و اخروی

5) یکی از عناصر اصلی ارتقای جایگاه خانواده

الف) لغو استفادۀ ابزاری از زن

ب) محبت زن و مرد به یکدیگر

ج) اطاعت از خدا و پیامبر (ص) و ائمّه (ع)

د) اعتدال‌گرایی

هـ) دعوت مردم به مبارزه علیه باطل

و) عدالت محوری

ز) استقلال مالی زن

 

«الف» {سؤالات}

«ب» {پاسخ‌ها}

1) رسول خدا (ص) از همان ابتدای دعوت مردم را به یکتاپرستی دعوت کرد

2) «یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسولَ»

3) محفوظ ماندن محیط جامعه از فساد و بی‌بندوباری و حفظ عفاف

4) عقل‌گرایی و مبارزه با جهل و خرافه گرایی

5) بالا بردن افق نگاه انسان‌ها از محدوده زندگی دنیا توسط پیامبر اکرم (ص)

الف) ولایت مداری و نفی حاکمیت طاغوت

ب) توحید محوری

ج) طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان واجب است

د) آخرت‌گرایی

هـ) اعتدال‌گرایی در زندگی

و) اصالت خانواده و احیای مقام و منزلت زن

ز) عدالت‌طلبی

 

«الف» {سؤالات}

«ب» {پاسخ‌ها}

1) آشنایی مردم با بُعد دیگری از حیات

2) استواری نظام اجتماعی بر پایه قوانین الهی

3) رفع تبعیض‌های طبقاتی حاکم بر نظام جاهلی

4) تحول در روابط بین ملل مختلف

5) حفظ محیط جامعه از فساد و بی‌بندوباری

الف) عدالت محوری

ب) ارتقاء جایگاه خانواده و منزلت زن

ج) اعتقاد به معاد

د) حق‌خواهی و باطل‌ستیزی

هـ) توجه ویژه به ملل اسلامی و زیر سلطه درآوردن دیگر ملل

و) توحید

ز) حاکمیت ولایت الهی

 

«الف» {سؤالات}

«ب» {پاسخ‌ها}

1) پذیرش ولایت الهی

2) فراهم بودن امکان رشد همگان

3) مبارزه با جهل و خرافات

4) حفظ حریم عفاف

5) جبهۀ حق

الف) عدالت خواهان

ب) جامعه عدالت محور

ج) برپایی نظام اجتماعی بر پایۀ دستورات خداوند

د) ارتقای جایگاه خانواده

هـ) عدم برخورداری از حق مالکیت

و) تعقل و خردورزی

ز) فراهم بودن امکان رشد برای همه

 

«الف» {سؤالات}

«ب» {پاسخ‌ها}

1) شروع رسالت رسول اکرم (ص)

2) شکستن سد جاهلیت و خرافه گرایی

3) بهره‌مندی از نعمت‌های جهان آفرینش و توجه به آخرت

4) برقراری پیوند میان مسلمانان

5) حکومت خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس بر اساس امیال خود

الف) قبول ولایت الهی

ب) مکه

ج) علم و دانش

د) مدینه

هـ) تحول در روابط بین ملت‌ها

و) رعایت اصل اعتدال‌گرایی

ز) توحید و مبارزه با شرک

 ..............................................................................................................................

 

«سؤالات درس دهم»

فرم هـ: سؤالات «گسترده‌پاسخ (تشریحی)»

«استان تجمیع»

به سؤالات زیر پاسخ تشریحی دهید:

1) از معیارهای تمدن اسلامی «عدالت محوری» را توضیح دهید.

2) منزلت زنان را در جامعۀ عربستان قبل و بعد از اسلام باهم مقایسه کنید.

3) با توجه به معیار «عقل‌گرایی» از معیارهای تمدن اسلامی، رسول خدا (ص) دعوت خود را در چگونه جامعه‌ای آغاز کرد؟

4) از نظر رسول خدا (ص)، دو جبهه‌ای که در مقابل یکدیگر قرار دارند کدم‌اند؟ نام برده و هر یک را معرفی کنید.

5) با آغاز تمدن اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) چگونه سد جاهلیت و خرافه گرایی شکست؟

6) احیای منزلت زن و ارزش اصیل او از عناصر کدام برنامه مهم پیامبر اکرم بوده و چه ثمره‌ای داشت؟

7) چه عواملی باعث شکست سد جاهلیت و خرافه گرایی در عصر پیامبر اکرم (ص) شد؟

8) در جامعه عدالت‌طلبی که پیامبر اکرم (ص) بنا نهاده بود چه مفاهیم و اهدافی مطرح است؟

9) قرآن کریم در جایی که می‌خواهد تکذیب کنندگان دین را معرفی کند از چه کسانی یاد می‌کند؟

10) اعتدال در زندگی و بهره گرفتن از نعمت‌های دنیایی یکی از معیارهای تمدن اسلامی است آن را توضیح دهید؟

11) گسترش اسلام چگونه سبب ارتقای جایگاه خانواده و احیای منزلت زن در جامعه شد؟

12) کدام معیار سبب نگرش جدید که در روابط ملل ایجاد تغییر کرد، شد؟ کاملاً شرح دهید

13) از مهم‌ترین اهداف پیامبر در پایه‌گذاری تمدن اسلامی برپایی جامعه عدالت محور بود این مطلب را تشریح کنید

14) خردگرایی از اصول تمدن اسلامی را تبیین کنید

15) با گرویدن مردم به اسلام، زن چه موقعیتی پیدا نمود؟

16) چه عواملی در شکستن سد جاهلیت و خرافه گرایی مؤثر بودند؟

17) تحولی که پیامبر اکرم (ص) در روابط بین ملت‌ها به وجود آورد، چه بود؟

18) «حاکمیت ولایت الهی» را به‌عنوان معیار تمدن اسلامی شرح دهید؟

19) توضیح دهید «زنان» بعد از اسلام از چه جایگاهی برخوردار شدند؟

20) نقش رسول خدا (ص) را در ایجاد تحول در روابط بین ملت‌ها را بنویسید؟

21) یکی از معیارهای تمدن اسلامی «دعوت به تفکر و خردورزی» در تمدن اسلامی را توضیح دهید؟

22) ملاک برقراری روابط بین ملت‌ها را قبل و بعد از اسلام توضیح دهید.

23) منزلت و جایگاه زن را در عصر جاهلیت و بعد از اسلام، با یکدیگر مقایسه کنید؟

24) پیامبر چگونه دیدگاه متعادل در مورد بهره‌مندی از نعمت‌های دنیوی و اخروی را در مردم ایجاد نمودند؟

25) معیارهای تمدن اسلامی را بنویسید. (دو مورد)

26) جایگاه تفکر و خردورزی را در جامعه عربستان قبل از اسلام و بعد از اسلام را بنویسید.

27) توضیح دهید روابط بین ملت‌ها، قبل از اسلام و بعد از اسلام چگونه بوده است؟

28) چه عواملی سبب شد در زمان رسول خدا (ص) سد جاهلیت و خرافه گویی بشکند و جاهل‌ترین جوامع آن روز را مشتاق علم کند؟

29) یکی از دلایل تشکیل حکومت اسلامی پذیرش ولایت الهی که یکی از مسئولیت‌های پیامبر است توضیح دهید؟

30) علّت برانگیخته شدن رسول خدا (ص) به رسالت چه بود؟

31) قرآن کریم اوصاف ویژگی‌های مؤمنان را چگونه توصیف می‌کند؟

32) با گرویدن مردم به اسلام زن و خانواده ازچه جایگاهی برخوردار شد؟

33) در مورد رعایت اعتدال که یکی از معیارهای تمدن اسلامی است، توضیح دهید

34) آثار و فواید ملغی شدن استفاده ابزاری از زن چیست؟

35) نظر دین مبین اسلام در خصوص بهره‌مندی از دنیا و عقبی چیست؟

36) معیارهای تمدن اسلامی که قران کریم و پیشوایان ما به ما معرفی کرده‌اند را به ترتیب و اختصار نام ببرید.

37) ویژگی‌های جامعه عدالت محوری که پیامبر برای آن تلاش کردند را توضیح دهید.

38) چه عواملی باعث شد که یکی از جاهل‌ترین جوامع آن روز، مشتاق علم و دانش گردد؟





  • گروه آموزشی معارف استان چهارمحال و بختیاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی