گروه آموزشی معارف اسلامی

استان چهارمحال وبختیاری

گروه آموزشی معارف اسلامی

استان چهارمحال وبختیاری

ملاک ها و ویژگی های طرح سوالات استاندارد تستی

گروه آموزشی معارف استان چهارمحال و بختیاری | شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۴ ب.ظ

ملاک ها و ویژگی های

                          آزمون و سؤال استاندارد تستی


طراحی توسط افراد متخصص و آموزش دیده در تست‌سازی

اجرا روی گروه وسیعی از آزمودنی‌ها تحت شرایط یکسان

پاسخ‌ها با روش‌های یکسان استاندارد نمره‌گذاری می‌شود

تفسیر نمره‌ها از طریق مقایسه با یک گروه بزرگ که

تست را در شرایط یکسان پاسخ داده‌اند یا با ملاک‌های استاندارد

اغلب چندگزینه‌ای

هنجاریابی شده برای گروه‌های سنی و پایه‌های تحصیلی

ابزاری برای مقایسه برنامه‌های آموزشی و تحصیلی


 مناطق، استانها و ..

اعتبار و روایی مطلوب و مورد قبول

دارای سؤال‌های استاندارد

سؤال واحد اساسی تعامل با تست
کیفیت سؤال مهم‌ترین شاخص کیفیت کل تست
نوشتن سؤال‎های با کیفیت بالا نیاز به وقت، تلاش و تخصص زیاد دارد
اندازه‌گیری مهارت و دانش، نه مهارت تست‌زنی
تهیه شناسنامه برای هر سؤال شامل:

  1. حیطه مورد اندازه‌گیری

  2. هدف شناختی

  3. مدت زمانی احتمالی پاسخ

  4. سطح توانایی آزمودنی


هفت ویژگی یک سؤال استاندارد


1. مربوط بودن

  • هدف یادگیری

2. مهم بودن

  • بخش‌های با اهمیت محتوا    • حافظه،  دانش پایه

3. قابل فهم

  • دشواری خواندن    • جمله‌های مبهم و طولانی

4. روشن و غیرمبهم

  • کلمه‌هایی تک معنایی    • دستورالعمل روشن 

5. سرراست یودن

  • نداشتن نکته انحرافی 

  • سؤال‌های درست / نادرست

  • کاربرد قیدهای معمولا، هرگز

6. عدم بحث‌ و مجادله برانگیزی 

  • واقعیت و حقایق حمایت‌پذیر

  • یک پاسخ درست

  • بهترین پاسخ به جای پاسخ درست

7. مستقل بودن

  • نشانه‌‌های جواب در سؤال‌های دیگر


تحلیل گزینه‌ها

آیا آزمودنی‌هایی که پاسخ درست را انتخاب کردند بیشتر از آن‌هایی هستند که پاسخ نادرست را برگزیدند
آیا تعداد زیادی از آزمودنی‌ها گزینه‌های نادرست را انتخاب کردند 
آیا آزمودنی‌های گروه بالا که گزینه درست را انتخاب کردند بیشتر از آزمودنی‌های گروه پایین هستند
آیا آزمودنی‌های گروه بالا که گزینه نادرست را انتخاب کردند بیشتر از آزمودنی‌های گروه پایین هستند
آیا گزینه‌هایی هست که آزمودنی‌های کمی آن‌ها را انتخاب کرده‌اند

آیا سؤال‌ها یا گزینه‌هایی هست که هیچ آزمودنی آن را انتخاب نکرده است

قدرت تمیز (تشخیص)
میزانی که سؤال به گونه درست بین آزمودنی‌ها در رفتار نسبت به تست تمایز ایجاد می‌کند.
به گونه کلی، دانش‌آموزانی که در تست عملکرد خوبی دارند باید بیشتر پاسخ درست را انتخاب کنند.
شاخص روایی سؤال نیز نامیده می‌شود.
برای تست‌هایی با دامنه حیطه اندازه‌گیری گسترده، ضریب دشواری کمتر از تست‌های همگون است.

همایش نمایندگان سراسر کشور- بهار 94

  • گروه آموزشی معارف استان چهارمحال و بختیاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی