◄سؤال واحد اساسی تعامل با تست
◄کیفیت سؤال مهمترین شاخص کیفیت کل تست
◄نوشتن سؤالهای با کیفیت بالا نیاز به وقت، تلاش و تخصص زیاد دارد
◄اندازهگیری مهارت و دانش، نه مهارت تستزنی
◄تهیه شناسنامه برای هر سؤال شامل:
1. حیطه مورد اندازهگیری
2. هدف شناختی
3. مدت زمانی احتمالی پاسخ
4. سطح توانایی آزمودنی
هفت
ویژگی یک سؤال استاندارد
1. مربوط بودن
•
هدف یادگیری
2. مهم بودن
•
بخشهای با اهمیت محتوا •
حافظه، دانش پایه
3. قابل فهم
•
دشواری خواندن •
جملههای مبهم و طولانی
4. روشن و غیرمبهم
•
کلمههایی تک معنایی •
دستورالعمل روشن
5. سرراست یودن
•
نداشتن نکته انحرافی
•
سؤالهای درست / نادرست
•
کاربرد قیدهای معمولا، هرگز
6. عدم بحث و مجادله برانگیزی
•
واقعیت و حقایق حمایتپذیر
•
یک پاسخ درست
•
بهترین پاسخ به جای پاسخ درست
7. مستقل بودن
•
نشانههای جواب در سؤالهای دیگر
تحلیل
گزینهها
◄آیا
آزمودنیهایی که پاسخ درست را انتخاب کردند بیشتر از آنهایی هستند که پاسخ نادرست
را برگزیدند
◄آیا
تعداد زیادی از آزمودنیها گزینههای نادرست را انتخاب کردند
◄آیا
آزمودنیهای گروه بالا که گزینه درست را انتخاب کردند بیشتر از آزمودنیهای گروه
پایین هستند
◄آیا
آزمودنیهای گروه بالا که گزینه نادرست را انتخاب کردند بیشتر از آزمودنیهای گروه
پایین هستند
◄آیا
گزینههایی هست که آزمودنیهای کمی آنها را انتخاب کردهاند
◄آیا سؤالها یا گزینههایی هست که هیچ آزمودنی آن را انتخاب نکرده است
قدرت
تمیز (تشخیص)
◄میزانی که سؤال به گونه درست بین آزمودنیها در رفتار نسبت به تست تمایز
ایجاد میکند.
◄ به گونه کلی، دانشآموزانی که در تست عملکرد خوبی دارند باید بیشتر پاسخ
درست را انتخاب کنند.
◄ شاخص روایی سؤال نیز نامیده میشود.
◄ برای تستهایی با دامنه حیطه اندازهگیری گسترده، ضریب دشواری کمتر از
تستهای همگون است.
همایش
نمایندگان سراسر کشور- بهار 94