بارم بندی دروس دین وزندگی متوسطه دوم
بارم بندی درس دینی و قرآن( 2) پایه دوم متوسطه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1- قرائت قرآن کریم |
الف: ارزشیابی مستمر - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ازهردانشآموزدرهرنوبت حداقل3 بار ازمعنای آیات پرسش میشود، هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا میکند و هرسطریک نمره داردکه به میزان صحت معنای هرسطر نمره این قسمت مشخص میشود. |
2- درک معنای آیات قرآن کریم |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در داخل هر درس با عناوینی مانند : تفکر ، جمع آوری اطلاعات، تفکیگ ، اندیشه درآیات و پیام آیات مشخص شده اند.این فعالیت ها در هنگام تدریس دبیر باید انجام شود تا مشارکت دانش آموزان در حین تدریس بیش تر شود. - سؤال هایی که دبیر هنگام تدریس از دانش آموزان می پرسد .
|
3-انجام فعالیتهای داخل درس (4نمره) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- سؤال ها وفعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق ، باتوجه به توانایی دانش آموزان درپاسخ گویی - سؤال هایی که دبیر در جلسة بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسد. ( توجه : دراین بخش به دفتر کار دانش آموز ، نمره ای تعلق نمی گیرد.) |
4- پاسخ به سؤال های بخش اندیشه و تحقیق (4 نمره) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 - مشارکت در فعالیت های کلاسی و کار گروهی (3نمره ). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 - داشتن دفتر کار منظم و کامل ( 2 نمره) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تذکر : دانشآموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیتهای علمی و هنری» اضافه میگردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره): از هر دانشآموز درهر امتحان پایانی حدود دو ونیم صفحه ازآیات شریفه کتاب درسی و بخشی از قرآنکریم که دبیر محترم معین نموده است ،امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزشیابی مستمر انجام می گیرد. |
ب: ارزشیابی پایانی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تذکرات : الف - مبحث خمس درصفحه 168 تا اول مالیات درصفحه169 برای دانش آموزان اهل سنت حذف می باشد. ب - موارد زیر درارزشیابی ها لحاظ نشود : 1- فعالیت ها : شامل نمونه یابی درصفحة 11- خودکاوی درصفحات 89 ، 90 و 118 - مقایسه در صفحة 91- ذکرنمونه ها در صفحات 106 ، 117 و 129- تطبیق در صفحات 119 و 151- همفکری در صفحة 128 - تفکر در آیات درصفحة 130- بررسی در صفحات 131 ، 167 و180 2- پیشنهاد ها در صفحات 14 ، 28 تا 31 ، 41 ، 59 ، 67 ، 75 ، 83 ، 109 ، 123 ، 133 ، 143 ، 159 ، 185 و 189 3- یادآوری ها در صفحات 2 تا 3 ، 101 و 111 4- مباحث علمی در صفحات 8 تا 11 و 19 تا 21 و شعر صفحة 15 5- پاورقی های کتاب 6- ترجمه هایی که درمقابل آیات درکتاب نوشته شده است. 7- گام ها در صفحات 27 ، 47 ، 97 ، 108 ، 123 ، 142 ، 158 ، 173 و 188 8- بیشتربدانیم هادرصفحات23 ، 25 تا 27 ، 57 تا 58 ، 93 تا 96 ،99، 120تا122 ، 141 تا 142 ، 153تا157 ، 171تا 172 و186 تا 187 ج - حفظ کردن عین آیات وروایات ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. برای مثال ، نباید ازدانش آموزان خواسته شود که آیه یاحدیثی دربارة توبه بنویسند.بلکه بایدآیه یاحدیث مطرح شود ودانش آموزان پیام ها ونکاتی را که از آیه یا حدیث به دست می آید ، بنویسند. د - آیاتی که ترجمة آن ها درکتاب آمده است نباید ترجمة این آیه ها درارزشیابی ها مورد سؤال قرار گیرد یا سؤال به گونه ای طراحی شود که لازمة آن حفظ کردن ترجمة این قبیل آیات باشد. هم چنین نباید از کلمات ولغاتی که تداعی کنندة درس عربی است سؤال شود. |
بارم بندی درس دینی و قرآن (3) پایه ی سوم | ||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||
|
1- قرائت قرآن کریم |
الف: ارزشیابی مستمر - |
||||||||||||||||
ازهردانشآموزدرهرنوبت حداقل3 بار ازمعنای آیات پرسش میشود، هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا میکند و هرسطریک نمره داردکه به میزان صحت معنای هرسطر نمره این قسمت مشخص میشود. |
2- درک معنای آیات قرآن کریم |
|||||||||||||||||
|
3- پاسخ به سئوالها و فعالیتهای داخل و پایان هر درس |
|||||||||||||||||
4 - مشارکت در فعالیت های کلاسی و کار گروهی (2نمره ). | ||||||||||||||||||
5- زیبایی ونظم دفتر کار( 2 نمره) | ||||||||||||||||||
تذکر : دانشآموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوقالعاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیتهای علمی و هنری» اضافه میگردد. | ||||||||||||||||||
1- امتحان قرائت قرآن (4 نمره) :درامتحان پایانی نوبت اوّل ،ازهردانشآموز حدود دوونیم صفحه از آیات شریفه ی کتاب درسی امتحان قرائت به عمل می آید. شیوه ی نمره گذاری به همان صورتی است که در ارزش یابی مستمر پایه های اوّل و دوم انجام می گیرد. |
ب ـ ارزش یابی پایانی |
|||||||||||||||||
- امتحان کتبی (16 نمره)
تذکر: دروس ششم تا هشتم برای دانش آموزان اهل سنت حذف می باشدوبه جای آن ازسه درس اول کتاب ضمیمه امتحان گرفته می شود.
| ||||||||||||||||||
|
پ _ ارزش یابی پایانی نوبت دوم و شهریور | |||||||||||||||||
تذکرات : تذکر 1 : دروس ششم تا دوازدهم برای دانش آموزان اهل سنت حذف است وبه جای آن ازکتاب ضمیمه بر اساس جدول فوق امتحان گرفته می شود. 1- کلیه پیشنهادها، یادآوریها، گامها، پاورقیها تذکر3 : حفظ کردن عین آیات وروایات به جز مواردی که درکتاب تعلیمات دینی وقرآن (3 ) مشخص شده است ضروری نیست ، بلکه برداشت واستنباط از آن ها اهمیت دارد. برای مثال ، نباید از دانش آموزان خواسته شود که آیه یا حدیثی درباره توبه بنویسند . بلکه باید آیه یا حدیث مطرح شود و دانش آموزان پیام ها ونکاتی را که از آیه یا حدیث به دست می آید ، بنویسند. تذکر4 : آیاتی که ترجمة آن ها درکتاب آمده است نباید ترجمة این آیه ها درارزشیابی ها مورد سؤال قرار گیرد. هم چنین نباید از کلمات ولغاتی که تداعی کننده درس عربی است سؤال شود.
|
- ۹۴/۰۸/۲۴